top of page
  • תמונת הסופר/תתמרה חרמון

איך מתמודדים עם לחץ ואיך אפשר להירגע?



רבים המחקרים שנעשו על ההשפעה של לחץ מתמשך על בריאותנו הפיזית, הנפשית והרגשית. זה ידוע שסטרס מתמשך מזיק למערכות מרובות בגוף ורבות מהבעיות הפיזיולוגיות שלנו מושפעות מתחושת לחץ כגון: בעיות במערכת הפריון, החלשת המערכת החיסונית של הגוף, בעיות במערכת העיכול (שינויים בתחושת תאבון), לחץ דם גבוה, כאבי ראש, הפרעות בשינה ובמקרים קיצון גם התקפי לב וגם מוות.


הסימפטומים שבאים לידי ביטוי במצבי לחץ הם: מתח, אי שקט נפשי, כעס, חוסר אונים, הסתגרות ובידוד, פגיעה בתפקודי החשיבה וכו'.

אחד הדברים המפתיעים שהתגלו במחקרים מרובים שנעשו סביב השפעת הלחץ הוא שכל הבעיות שצוינו לעיל אינן נגרמות בהכרח בגלל הלחץ אלא דווקא בגלל האופן שאנחנו תופשים את הלחץ.

מחקר שנעשה בארה"ב במשך 8 שנים, עקב אחר קבוצה של 30,000 אנשים : במחקר זה כל האנשים נשאלו שתי שאלות:

1- כמה לחץ חוויתם בשנה החולפת?

2- האם את/ה מאמינ/ה שלחץ מזיק לבריאותך?


במהלך 8 השנים, נעשה מעקב אחר אותה קבוצת ניסוי ואלה התוצאות המפתיעות שהמחקר העלה:

האנשים שדיווחו על חווית לחץ רב בשנה החולפת וגם האמינו שלחץ מזיק לבריאותם נתגלו עם סיכון גבוה יותר ב- 43% למות בטרם עת.

האנשים שחוו לחץ רב בשנה החולפת אך לא האמינו שלחץ מזיק לבריאותם היו עם אחוזי סיכון נמוכים יותר למות בטרם עת. לא רק זה, אלא שאחוזי הסיכון הנמוכים שלהם לתמותה מוקדמת היו נמוכים גם מאנשים שחוו מעט לחץ במהלך השנה.


כדי לדעת איך אפשרי להירגע, אנחנו צריכים להבין קודם איך אנחנו נלחצים: התשובה לכך היא פשוטה מאוד: הטריגרים ללחץ נמצאים בעבר (זיכרונות שליליים, כישלונות וכו') או בעתיד (קונפליקטים לא פתורים, צ'קליסט עם תאריכי יעד, עומס, ציפיות גבוהות, חוויה של חוסר שליטה וכו').


מה יקרה אם תתמקדו בהווה, ב-"כאן ועכשיו" ואיך זה ישפיע על מידת הלחץ שאתם מרגישים?



הנה מספר אפשרויות שיעזרו לכם להירגע:


שינוי פוקוס

יש דרכים שונות לשנות את הפוקוס שלנו בזמן נתון וזה עניין של בחירה מודעת. לדוגמה- אם אני יודעת שיש לי יום עמוס במשימות ואחרי מספר שעות, אני מסתכלת על השעון, מסתכלת על רשימת ה-Todo List ומתחילה להרגיש לחץ – אני יכולה לעשות עצירה או הפסקה, לשנות תנוחה פיזיולוגית, לשנות מיקום פיזי, לפנות זמן למנוחה או לעשות משהו שאני אוהבת, לפרק זמן קצר.



לנשום!

כשאנחנו נמצאים בסטרס, מבלי לשים לב, אנחנו "שוכחים" לנשום ולכן אחת הדרכים היעילות להתמודד עם לחץ היא להפעיל את מערכת העצבים הפאראסימפתטית על ידי נשימה עמוקה ואיטית. בעת חוויה של לחץ, מומלץ לעשות עצירה ולתרגל נשימה מודעת, איטית ועמוקה במשך מספר דקות ותופתעו לגלות עד כמה זה פשוט ומוריד את הלחץ ביעילות ומאמץ קטן.


שינוי נקודת המבט


הדרך הזו מתקדמת יותר מהקודמות ויחד עם זאת היא פשוטה ויעילה ומשתמשת בכלי מתוך גישת ה-NLP שנקרא רייפרימינג (=מסגור מחדש). הכוונה היא להסתכל על המצב הנתון ולחפש מה בכל זאת טוב במצב הקיים? גם אם תמצאו משהו קטן, זה עשוי לעשות הבדל גדול! לדוג' – אם פוטרתי ממקום העבודה שלי בפתאומיות ואני לחוצה מהמצב החדש שאין לי הכנסות, אולי זוהי הזדמנות לקחת פסק זמן ולהגשים את כתיבת הספר שתמיד רציתי, או אולי לבקר את המשפחה שלי בחו"ל, שאף פעם לא התפניתי לעשות זאת.


ללמוד מהצלחות


לכל אחד מאיתנו היו מצבים בעבר, שבהם חווינו לחץ ועדיין ידענו להתמודד עם זה בצורה יעילה ו-"לצאת" ממנו תוך זמן קצר. תזכרו במקרה כזה ותחקרו עם עצמכם – איך הצלחתם לעשות את זה אז? מה עשיתם שעזר לכם לחזור למסלול? האם עשיתם עצירה? אולי עשיתם תיעדוף מחדש? האם גיליתם משהו חיובי באותו מצב שהלחיץ אתכם? או אולי משהו אחר? אחרי שתעלו על האסטרטגיה היעילה שהשתמשתם בה פעם, תבדקו איך אתם יכולים להשתמש בה במצב הנוכחי.


לסיום, מצרפת כאן קישור למדיטציית NLP שתעזור לכם להירגע ולהרגיש שקט נפשי תוך דקות ספורות https://tamara-hermon-nlp-success.ravpage.co.il/feel-peacefull



"הנשק הטוב ביותר נגד לחץ הוא היכולת שלנו לבחור במחשבה אחת על פני מחשבה אחרת" (ויליאם ג'יימס)







קרדיט למחקר על לחץ : https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22201278/




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page
.