top of page
  • תמונת הסופר/תתמרה חרמון

איך ליצור איזון בחיים




"החיים הם איזון בין מנוחה ותנועה." (אושו)



חוסר איזון הפך להיות בעיה נפוצה בחיי רבים. רבים מאתנו מתמודדים עם אתגרי החיים היומיומיים של חלוקת השעות, בהן אנחנו ערים בין עבודה, משפחה, מטלות הבית ואם נשאר לנו עוד "זמן חיים", אולי להקדיש גם לעצמנו. זה מרגיש כמו לרוץ במלכודת עכברים, שאין לה התחלה או סוף, הניסיון "להספיק יותר" וגם "לעשות יותר" כששורת המשימות היא אינסופית וממילא מחר הרשימה תתארך שוב ושוב. זה ניסיון "להחזיק את המקל בשתי קצותיו", ניסיון שנועד לכישלון מראש: כל יום מסתיים בעייפות גדולה, השרירים כואבים ויש תחושה של הצפה וריקנות. נשמע מוכר?


אתם לא לבד.


חוסר איזון משפיע על בעיות מרובות בחיינו, שלרוב אנחנו לא מבחינים שהן התוצאה ולא הגורם: סטרס ולחץ, בעיות בריאות, מחלות, כאבים פיזיים, עייפות כרונית, מצב רוח ירוד, ובמקרים קיצוניים דיכאון ועוד. אני יכולה להעיד על עצמי, שבמשך השנים האחרונות, כשהבחנתי שאני מנהלת את חיי בחוסר איזון, שמשפיע על חיי באופן משמעותי ולכן בשנים האחרונות אחת המטרות הקבועות שלי בכל תחילת שנה – היא לשים פוקוס על לסגל לעצמי הרגלים מיטיבים שישפיעו על האיזון בחיי.


רגע לפני תחילת שנה חדשה, החלטתי לשתף אתכם במפתחות החשובים ביותר להשגת איזון טוב יותר בחיים:


להגיד "לא"


במשך עשרות שנים, הייתי ילדה מרצה וגם בבגרותי הרצון לרצות אחרים הופיע בכל תחומי החיים, בעיקר בעבודה ובקריירה. בכל פעם שאנשים היו מבקשים ממני עזרה, מיד הייתי "עוברת לדום מתוח" ויוצאת מגדרי כדי למלא את בקשתם. ההרגל של "להגיד לא" מתבטאת גם במשימות שזו אחריותנו לבצע וזה לא אומר שכל דבר צריך להתבצע כאן ועכשיו. יש אנשים שעבורם –"להגיד לא" זה הרגל שכדאי להם לפתח מול הילדים, מול בן/בת הזוג, בני המשפחה, חברים וגם להגיד לא – לעצמם.


מה שנמצא בבסיס של החשש להגיד לא הוא אמונות מגבילות כגון:

- אם אגיד לא – ידחו אותי

- הערך שלי נמדד בעבודה הקשה שלי

- ככל שאעשה מה שמבקשים ממני – כך יעריכו ויאהבו אותי יותר.

ולכן היכולת לסרב טמונה בשינוי נקודת המבט לאמונות שמטיבות אתנו כגון:

- קודם כל - אני במקום הראשון.

- הערך העצמי שלי נקבע על ידי ולא על ידי ריצוי הזולת.


ועד כמה שתהיו מופתעים, כשאומרים "לא" לבקשות, הסביבה מכבדת אתכם יותר משום שהיא רואה שיש לכם גבולות, שאתם שומרים על איזון בחייכם וזה לכשעצמו – מעורר השראה וכבוד של אחרים.



רשימות


מידי בוקר, בזמן שאתם שותים את הקפה, ערכו רשימה של כל המטלות שעולות בראשכם, מהקטנה ועד הגדולה. באופן אישי, יש לי פנקס קטן, שנמצא על שולחן העבודה והולך איתי לכל מקום ובו יש רשימות ארוכות של משימות. חשוב להתייחס לרשימות הללו, ככלי שמנתב את השבוע שלכם וזה לא אומר, שכל מה שאתם כותבים – חייב להתבצע באותו היום. מטרת הרשימה היא להוריד את מה שמסתובב לכם בראש ועושה "הרבה רעש" – לדף וזה משפיע על השקט המנטלי, כי אין מה "לזכור", הכל כתוב. בכל פעם, שמשימה מתבצעת, היא נמחקת מהרשימה וכך, לא רק שיש לכם מעקב על מה שנעשה, אלא יש לכם מעקב אחר ההישגים היומיומיים שלכם לא משנה כמה הם קטנים או גדולים. וזה מוביל למפתח הבא



נוכחות להישגים והודיה


אני תמיד אומרת "כולנו רצים ואף אחד כבר לא זוכר לאן", לא כך?

תמצאו מספר דקות מידי יום לעצור ולהיות נוכחים להישגים היומיים שלכם. הכי טוב לעשות את זה בבוקר – על ההישגים של אתמול, או בסוף היום, רגע לפני שאתם הולכים לישון. הרשימות (מהסעיף הקודם) יעזרו לכם להיות נוכחים לכל מה שעשיתם וזוהי הזדמנות גם להודות על כל מה שהספקתם לעשות, במקום להתייחס לזה כמובן מאליו. אחת ההרגלים החשובים שסיגלתי לעצמי השנה הוא לפנות זמן לעצמי כדי לאכול במשך היום. נשמע בסיסי ולא מיוחד, נכון? עבורי לעצור את היום כדי להקדיש זמן להזין את הגוף שלי בארוחה לא היה בקיום בסדר היום שלי, בעבר. היום זה הרגל שהפך להיות אוטומטי ובמשך תקופה ארוכה, זו הייתה נקודה שהייתי מודה עליה מידי יום.


מה חשוב יותר


אחת הדרכים היעילות היא לתעדף את מה שחשוב לכם לשים בחזית וזו משימה משמעותית שיש לחזור עליה מספר פעמים בשנה: הדרך המיטבית לעשות זאת היא להכין רשימה של תחומי החיים העיקריים

בְּרִיאוּת, עבודה וקריירה, כסף, מִשׁפָּחָה, חיי חברה, תחביבים / הגשמה עצמית, רוּחָנִיוּת (ואולי יש לכם עוד תחומי חיים שתרצו להוסיף) השלב הראשון הוא לדרג את התחומים הללו לפי סדר עדיפות – מה ראשון, שני וכו'.

השלב השני הוא להיות כנים ואמיתיים עם עצמכם ולדרג את מידת שביעות הרצון שלכם בכל אחד מהתחומים כפי שהם כרגע – בין 1-100.

השלב השלישי הוא לזהות 2 תחומים מובילים שאתם רוצים להתמקד בהם במהלך 3 החודשים הקרובים.


החקירה הזו מרתקת ומשמעותית ופעמים רבות, אני עושה את החקירה הזו עם הלקוחות בקליניקה באופן עמוק וארוך יותר. היתרון של החקירה הזו היא היכולת לזהות את סדרי העדיפויות שלכם בכל פרק זמן, ליצור בהירות ופוקוס ולקבל החלטות חדשות.



זמן נשימה


תפנו לעצמכם בין 15-20 דקות ביום, אולי לפני השינה להיות במקום ללא הסחות דעת ופשוט להתמקד בנשימה שנכנסת ויוצאת. ההרגל הזה משפיע על איכות הבריאות של הגוף וגם מאפשר לפוגג את הרעשים בתוך הראש וליצור בהירות מחשבה.




זמן לעצמי - בריאות ורווחה


אחד ההרגלים החשובים שמקדמים איזון בחיים הוא להתמקד בבריאות והרווחה הפיזית, המנטלית והרגשית. הגוף והנפש קשורים זה בזה וחוסר איזון לאורך זמן עלול להתבטא במתח נפשי ופיזי, כאבים, מצב רוח ירוד ואף בעיות בריאות ומחלות. חשוב ליצור משבצות זמן קבועות שבהן אתם מקדישים זמן לארוחות ולהזנת הגוף ועדיף לעשות את זה בנפרד מכל פעילות ו/או גירוי אחרים (כמו לאכול ולגלוש בנייד או לענות למיילים / לאכול בזמן צפייה בטלוויזיה). הקשבה לגוף ונוכחות בזמן אכילה מכבדים את הפעולה ומאפשרים פסק זמן מתחושת המרוץ היומי.


פעילות גופנית גם כן חשובה לרווחה ולמצב הבריאותי שלנו. אני, באופן אישי, מעולם לא הייתי מחוברת לעולם הספורט ואיני אוהבת פעילות ספורטיבית מכל סוג. זו הסיבה שבחרתי תרגול יוגה במסגרת חוג שאני משתתפת בו פעמיים בשבוע. חשוב שתעשו משהו שאתם נהנים ממנו כדי שהפעילות תספק לא רק רווחה פיזית, אלא גם נפשית ורגשית.


לבסוף, הרווחה המנטלית – רגשית חשובה לאין שיעור ולכן מומלץ להשקיע משאבים בהתפתחות האישית כל הזמן. זה יכול להתבטא בלימוד תחום עניין שמעניין אתכם וזה עשוי להתבטא בתהליך טיפולי, לשם השגת מטרות או פתרון קשיים ובעיות שעומדות בפניכם.



חלומות והגשמה


פגשתי לא מעט אנשים שכשאלתי אותם מה החלום / חלומות שלהם והם ענו: אין לי חלום / חלומות. לי, באופן אישי, יש מחברת חלומות, שבה אני כותבת את כל החלומות והשאיפות שאני רוצה להגשים. אנשים, המעידים על עצמם שאין להם חלומות הם לרוב אנשים "כבויים" שאנרגיית החיים נמוכה אצלם. חלומות לא חייבים להיות – להקיף את העולם ב- 80 יום. ישנם חלומות בכל הגדלים ובכל הצורות ועבורי, באופן אישי – לגדל גינת ירק ועשבי תיבול – הוא לגמרי חלום לגיטימי.

תקנו מחברת יפה, שאתם מתחברים אליה ותניחו אותה במקום שבו אתם נמצאים רוב היום. תמיד תוכלו לפתוח אותה, להיות נוכחים לחלומות שאתם שואפים להגשים וגם לסמן את אלה שהגשמתם, אולי אפילו מבלי ששמתם לב. הגשמה עצמית היא מרכיב משמעותי באיזון החיים ומבלי התחושה שהגשמנו חלומות ושאיפות – אנחנו עלולים לחוות את החיים כמסע מתיש ולא מתגמל. המרכיב מספר 1 לתחושת אושר אצל בני אדם הוא התקדמות וככל שיש לנו חלומות להגשים – יש לנו עתיד לצפות לו. ככל שאנחנו מגשימים יותר – אנחנו חווים את החיים שלנו כמשמעותיים, מתגמלים ומאוזנים.



בנימה זו, אני מאחלת לכל אחד ואחת מכם שנה מלאת איזון, ימים של הגשמה וסיפוק, ובעיקר – שתשימו את עצמכם במקום הראשון – כי אתם הכי חשובים.


שתהיה שנה נפלאה

שלכם

תמרה



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page
.