top of page
  • תמונת הסופר/תתמרה חרמון

מה חשוב לך בחיים


ערכים

תהיתם פעם איך אנחנו מקבלים החלטה?

מה "קובע" את ההחלטה שלנו באפשרות אחת על פני אחרת?

מה עומד מאחורי הקושי להחליט ומה יוצר קונפליקט פנימי?

מהם ה"גלגלים" שמניעים את המוטיבציה הפנימית שלנו?

לכל השאלות הללו יש תשובה אחת: ערכים

ערך הוא שם מופשט שמתאר מה חשוב לנו.

מרגע הלידה, אנחנו נולדים עם צרכים בסיסיים שחייבים להתמלא והתינוק, כבר מהיום הראשון מביע את צרכיו באמצעות חיוך, קול, בכי וכו'. ככל שאנחנו גדלים, כך גם הצרכים שלנו גדלים מעבר לרעב, צמא, מגע – ואנחנו זקוקים לאהבה, תשומת לב, תחושת בטחון, שייכות ועוד.

המוח האנושי קולט את המציאות דרך החושים ומעבד את הנתונים דרך פילטרים, שאחד מהם הוא הכללה והיא זו – שהופכת את הצרכים שלנו לערכים, או במילים אחרות – את מה שחשוב לנו.

לכל אדם ולכל חברה יש ערכים שחשובים להם ואנו רואים בהם מטרה עליונה. ככל שאנחנו פועלים בחיים במתאם לערכים שלנו, אנחנו חווים תחושה של סיפוק, הגשמה, משמעות ואושר.

למעשה, הערכים שלנו "מסבירים" למה אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים ומבהירים את המוטיבציה שעומדת מאחורי העשייה שלנו וגם הם מספקים הערכה להתנהגות ולפעולות שלנו ו"בוחנים" האם הם נעשו במתאם לערכים שלנו או שלא.

בחיי היום יום, אנחנו לא חושבים על ערכי הליבה שלנו ולרוב, כשאני שואלת את הלקוחות שלי בטיפול NLP לגבי הערכים שלהם בתחום ספציפי – אין להם תשובה אוטומטית ברורה.

חשוב לדעת, שבתחומי חיים שונים, אפשרי שנגלה שיש לנו ערכים שונים שחשובים לנו, ולכן כאשר אנחנו חוקרים לדעת מה הערכים שלנו, כדאי לבחון את זה דרך תחום חיים ספציפי.

למה זה חשוב לדעת מהם ערכי הליבה שלנו?

פעמים רבות, אנחנו חווים קושי או תחושה של תקיעות בתחום חיים מסוים, ואפילו אם אנחנו פועלים ועושים רבות כדי לשנות את המצב הקיים עדיין יש תחושה של "צעד קדימה - שניים אחורה" , מה שמעיד שיש לנו קונפליקט פנימי, או יותר שמונעים מאיתנו להתקדם.

הדרך לגלות מהם הקונפליקטים הפנימיים שיוצרים את התקיעות היא לחשוף את הערכים שחשובים לנו בתחום הספציפי ולבדוק את היחסים ביניהם.

איך מגלים מה ערכי הליבה שלנו?

  1. בוחרים תחום ספציפי (זוגיות | עבודה | קריירה | הורות וכו') שבו רוצים לעשות שינוי: שואלים ביחס לתחום הספציפי: מה חשוב לך ב _______ (זוגיות, למשל)? מפיקים רשימה שכוללת לפחות 5-7 ערכים.

2. מדרגים את הרשימה על פי סדר החשיבות שלהם: מה הערך החשוב ביותר מתוך כולם ומה הבא אחריו וכו'

3. מבהירים את כל אחד מהערכים ברשימה על ידי השאלה:

איך הערך הזה בא לידי ביטוי בתחום הספציפי. לדוגמא:


התחום הספציפי: הגשמה עצמית

הערך הראשון החשוב ביותר: סיפוק

איך זה בא לידי ביטוי: כשאני לומדת כל הזמן תחומי עניין חדשים, שמרתקים אותי ואני מרגישה שאני מתפתחת ומתקדמת כל הזמן. אני שמחה ויש לי מוטיבציה להיות בעשייה, שמקדמת את המטרות שלי. מרגישה שיש לי משמעות בחיים.

4 אחרי שמבהירים את כל הערכים ברשימה, כדאי לענות על השאלות הבאות:

>> באיזו מידה הערכים ברשימה מתממשים בתחום הספציפי (בין 1-10) נכון לעכשיו?

>> האם ישנם ערכים שאיני שלמ/ה איתם והלוואי שהם לא היו? >> האם יש ערכים שאינם נמצאים ברשימה והייתי רוצה שיהיו?

>> במידה והערכים ברשימה אינם מתממשים ברמה שאני מרוצה מהם

אילו פעולות עליי לעשות או אילו שינויים עליי לעשות על מנת לממש את הערכים ברמה גבוהה יותר?

המענה על השאלות הללו יוצר בהירות רבה לגבי מה מניע אתכם ומודעות לגבי תהליך קבלת ההחלטות שלכם. אין ספק, שהתהליך הזה מרחיב את אפשרויות הבחירה שלכם ואת יכולת השליטה על חייכם ויכול להיות שתופתעו לגלות את האופן, שבו אתם פועלים מתוך מודעות וחופש בחירה בעתיד מתוך התהליך הזה.

"ערכים לבני אדם הם כמו שורשים לעצים. ללא שורשים, עצים נופלים ברוחות סער עזות. ללא ערכים, בני אדם נופלים כשמכים בהם משברי היקום" (קרלוס ריילס)


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page
.