• תמרה חרמון

?איך יוצרים חוסן נפשי


נעשה מחקר על אנשים שהיו בשבי בתקופת מלחמת ויאטנם במשך 8 שנים, שהיו סגורים בתא מאסר, מבודדים חברתית ומידי יום עברו עינוי גופני שכלל הלקאה של כפות רגליהם. המחקר בדק את ההשפעה של תקופת השבי על חייהם אחרי המלחמה והתוצאות היו מעניינות.

חלק מהאנשים המשיכו "לחיות" את השבי במלחמה, סובלים מפוסט טראומה וממוקדים בחייהם ההרוסים בעוד אחרים, יצרו חיים חדשים ואיכותיים.

מה ההבדל שיוצר את ההבדל?

בראיונות שקיימו עם אותם אנשים, התגלה, שהקבוצה הראשונה מנתה אנשים, שאחרי המלחמה חיו כשהם בפוקוס על איך החיים שלהם הרוסים בעוד שהקבוצה השנייה כללה אנשים, שפעלו אחרת בזמן השבי:

בעודם יושבים בתא לבדם במשך שנים, ללא יכולת לתקשר עם אנשים אחרים, הם דמיינו מידי יום, גם ברגעים שהכו בכאב את כפות רגליהם , איך אחרי המלחמה הם מקימים את החווה הפרטית שלהם: הם דמיינו את השדה, איך הם טומנים באדמה את הזרעים, חורשים את האדמה באיטיות ולאחר מכן יושבים במשך שעות ומתבוננים איך הזרעים בוקעים וצומחים מעל האדמה. הם אמרו לעצמם בעקביות: "יום אחד, המלחמה הזו תיגמר, ואנחנו נשתול את הזרעים האלה ונקים את החווה הזו במציאות".

אילו כלים יכולים לשמש אתכם כשאתם נפגשים עם אתגר בחייכם?

מהם הדרכים ליצור חוסן נפשי?

בגישת ה-NLP דגמו אנשים בעלי חוסן נפשי שהוכיחו את יכולתם להתמודד במצוינות במצבים מאתגרים והמחקר הוכיח שיש להם אסטרטגיה, הכוללת שימוש במספר כלים מנטליים:

פרספקטיבה

החיים מזמנים לנו אתגרים באופן מתמיד וישנם דברים רבים שמגיעים לסיומם כגון: מערכות יחסים שנגמרות, חיים שמסתיימים במוות (של אנשים או בעלי חיים), מעברי מקום או דירה, פיטורין ממקום העבודה וכו'. אנשים בעלי חוסן נפשי , אינם שמים את הפוקוס ביכולת שלהם להתמודד עם האתגר, אלא ביכולת שלהם למצוא את הדבר החיובי במצב החדש. הכוונה היא להתמקד בפתרונות חדשים במקום להתמקד בבעיות. פרספקטיבה היא מפתח לכל!.

אנשים בעלי חוסן נפשי עסוקים בהסתכלות על העתיד החדש והחיובי שעשוי להיווצר כתוצאה מהמשבר שהם חווים במקום להתמקד בקשיים של המצב הקיים. כאשר מאמצים נקודת מבט מסוג זה, היא משפיעה על המוטיבציה הפנימית שלנו ומגייסת את הכוחות הפנימיים שלנו כדי להתמודד עם האתגר באופן יעיל.

אמונה

אחד המרכיבים בתהליך המנטלי של אנשים בעלי חוסן נפשי הוא אמונה:

זה ידוע שאמונות משמען תחושת ודאות בעלת עוצמה ביכולת שלנו או באי היכולת שלנו להתמודד ולפעול במצב נתון. זו יכולה להיות אמונה בכוח עליון, או אמונה בעצמנו שיש לנו את היכולת להתמודד ולהתגבר על המצב הנתון ולהמשיך הלאה.

אני זוכרת את הביקור הראשון שלי אצל מומחה פריון, שהביט בניירת שלי במחשב במשך 30 שניות וקבע: "את לא תוכלי להיות בהריון וללדת, לא אמרו לך?". בשניות הראשונות, האירוע הזה יצר בתוכי תסכול וחוסר אונים . לאחר מכן, אימצתי לעצמי את האמונה הוודאית שאני אצליח להיות בהריון ולהגשים את חלום האימהות שלי. בזכות האמונה הוודאית הזו, שליוותה אותי במשך 5 שנים של טיפולי פוריות רצופים (למעלה מ- 23 סבבים !!), הבאתי לעולם את בני המופלא – אריאל.

ככל שנתמיד לאמץ לעצמנו מערכת אמונות שמחזקת את היכולת שלנו להתגבר על אתגרים, כך נהיה מחוברים לתחושת בטחון ודאי, עוצמה פנימית ותחושת שליטה שמאפשרת הרגשה שאנחנו מוגנים ובטוחים.

מתן משמעות חיובית

אני יודעת מה אתם חושבים עכשיו : ישנם מצבים, שברגע הראשון זה מאתגר לתת להם משמעות חיובית – למשל כמו פטירת אדם אהוב או מצב כלכלי קשה ויחד עם זאת, כל אירוע שמתרחש בחיינו אינו "חיובי" או "שלילי" או "אירוע טוב" או "אירוע רע" אלא רק אירוע.

כמה פעמים מצאתם את עצמכם מתמודדים עם מצב שראיתם אותו כ"רע" ובמרוצת הזמן, במבט לאחור, גיליתם שההתמודדות שלכם עם אותו מצב הביא לגדילה ולהתקדמות משמעותית שלכם בחיים?

זכורה לי התקופה, שבה החלטתי שאני מסיימת את הקריירה שלי בחינוך, שהרגשת ש"קלו כל הקיצים" ואין לי יכולת להמשיך אפילו יום אחד לקום בבוקר וללכת לעבודה. זו הייתה תקופה כלכלית לא פשוטה, מלאה בחוסר וודאות של "מה יוליד יום" ומה אני אעשה כאשר תקופת האבטלה המוצהרת תסתיים ולא אקבל יותר שכר מינימום מלשכת האבטלה? במשך חודשים, ישבתי מובטלת