top of page
  • תמונת הסופר/תתמרה חרמון

איך אתם מתמודדים עם הסטרס שלכם


זו עבודה ידועה שהרגשות שלנו "אוטומטים" ולכן, רבים מאמינים כי הרגשות שלנו הם מחוץ לשליטתנו. למעשה, יש מספר דרכים בסיסיות שבהן אנשים מתמודדים עם רגשות שליליים בהקשרים שונים ומאמר זה יפרט את כיצד הדרכים הללו באות לידי ביטוי ואולי יסייע בידכם לזהות בעצמכם חלק מהם או אולי את כולם.

איזו מהדרכים היא האסטרטגיה העיקרית שלכם להתמודדות עם רגשות? ברגע שתבחינו בדרך העיקרית שלכם, תוכלו לשנות אותה לגישה חדשה שעובדת עבורכם בצורה מיטבית:

הכחשה

אחת ה-הגנות המוכרות להתמודדות היא הכחשה: הכחשה היא המצב שמתקיים כאשר אנחנו חווים רגשות שליליים ומנסים להתעלם ממה שאנחנו חווים והתוצאה היא שהרגשות מתעצמים וגדלים יותר. תחושת הסטרס נוצרת כתוצאה ממה שאנחנו מנסים להתעלם ממנו ואפקט ההתנגדות שנוצר יגרום לרגש לחזור על עצמו במלוא העוצמה גם בעיתויים שלא נוחים לנו

הימנעות

דרך נוספת להתמודדות עם רגשות שליליים היא הימנעות. כולנו רוצים להימנע מרגשות קשים או כואבים. אנו נוטים להימנע מכל מצב שיכול להוביל אותנו לחוות את הרגשות שאנו חוששים מהם, ובמצבים קיצוניים מנסים שלא להרגיש רגשות בכלל. הימנעות מלחוות מצבים שליליים עשויה להגן עלינו בטווח הקצר ומצד שני, היא גם מונעת מאיתנו להרגיש תחושות חיוביות של שמחה, אנרגיה, התרגשות וכו' ש-אלו רגשות שאנו שואפים ומעוניינים להרגיש.

תַחֲרוּת | התמכרות

ההתמכרות הגרועה ביותר שיש כיום לבני אדם אינה התמכרות לסמים או אלכוהול, אלא "התמכרות" לבעיות. ישנם מצבים, שאחרי הימנעות מהתמודדות והכחשה של רגשות כואבים, אנו מחליטים, באופן לא מודע, להפסיק להיאבק בהם ובמקום זה אנחנו מתמכרים אליהם.

מכירים את הסיטואציה ש-בה אנחנו "מתחרים" עם הזולת ואומרים: "אתה מדבר על הקשיים שלך? בוא ואספר לך כמה קשה לי", מוכר? הפיכת המצב שלנו למצב "קשה יותר משל אחרים" ממלא עבורנו את הצורך הבסיסי והחשוב של להיות חשובים ומשמעותיים, אם כי באופן שמשאיר אותנו באותו מקום.

שימוש במצב ללמידה והתקדמות

נקודת מבט יעילה על מצבים בעייתיים היא שבעיות הן מתנות. הדרך הרגילה שלנו היא לחשוב שאין לנו צורך בבעיות ועדיף אם הן לא היו מתקיימות לכולם. אנשים אשר נותנים משקל וחשיבות רבים יותר לבעיותיהם מפספסים בענק את ההזדמנות ללמוד מהבעיות תובנות, שעשויות לתרום משמעותית להתקדמות שלהם בכל תחומי החיים.

אלברט איינשטיין אמר פעם: "המשבר הוא הברכה הגדולה ביותר לעמים ולאומות, משום שהמשבר מביא להתקדמות ...

מי שמאשים את כישלונותיו וקשייו למשבר, אונס את הכישרון שלו ונותן יותר חשיבות לבעיות מאשר לפתרונות".

לסיכום:

מציאות חיינו מורכבת מאירועים רבים, שאין לנו שליטה עליהם ולרוב, אם היינו יכולים לבחור, היינו מעדיפים שלא תהיינה בעיות כלל. יחד עם זאת, דווקא הסיטואציות המאתגרות, הקשיים והבעיות מאפשרים לנו הזדמנות ללמוד דברים חדשים, להרחיב את היכולות שלנו ולהתקדם בהשגת המטרות שלנו.

מתן לגיטימציה לרגשות שעולים בנו בזמנים מאתגרים עשויה לתרום רבות להתקדמות האישית בכל תחומי החיים. הלגיטימציה לחוות רגשות מאפשרת להפחית את עוצמת רגשות הלחץ והסטרס, שלא רק שאינם מקדמים אותנו ומשפיעים עלינו באופן מנטלי, רגשי, פיזיולוגי וכמובן תפקודי, אלא גם להתמודד עם המצב בשליטה ולהפיק ממצבי הלחץ את המיטב.



104 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page
.