top of page
  • תמונת הסופר/תתמרה חרמון

האם אפשר לתכנת את המוח במהירות


תיאור מקרה

בשיחת טלפון מקדימה, יוסי סיפר לי שהוא רוצה שאני אעזור לו ביחסים שיש לו עם סיגל, אחותו.

"ספר לי למה אתה מתכוון בדיוק ?" שאלתי. "היחסים שלי עם אחותי סיגל הם בלתי נסבלים. האמת היא שהיא בלתי נסבלת. אם היא לא הייתה בת משפחה – מזמן הייתי מנתק את הקשר איתה". בפגישה, הוא תיאר לי בפירוט מרבי את סוג התקשורת שיש בינו לבין אחותו: לדבריו, היא אישה שחיה לבד כבר זמן רב, חסרת בטחון עצמי, עקשנית ובעיקר מאוד שלילית."היא חופרת לי בראש" אמר. ביקשתי ממנו לספר על המפגשים ביניהם ועל השיחות הטלפוניות שיש להם כדי שאבין לעומק את מה שמתקיים ביניהם: "היא מנסה להידחף לתוך החיים שלי. אני נשוי באושר והחיים שלי מלאים וכל הזמן היא "נדחפת" ושואלת: למה אתה לא מזמין אותי לבוא עם החברים שלך? למה אתה לא אומר לי לבוא? חוץ מזה היא עוקצת אותי ללא הרף ויש לה ביקורת על כל דבר שקשור אליי. את מבינה שאי אפשר לסבול אותה?" אחרי שיחה מעמיקה שאלתי: "אז יוסי, מה היית רוצה שיהיה ?" "אני רוצה להישאר רגוע בשיחות שלנו, להישאר שליו חרף כל הדברים שהיא אומרת. זה הכל."

המוח האנושי, בדומה למחשב "מתוכנת" באופנים מסוימים כתוצאה של כלל החוויות האירועים וניסיון שעברנו בחיים. ניתן להשוות את המוח כארכיון המכיל את הקבצים של כל הדברים שעברנו אי-פעם בחיים והן מתויקות בדרכים מסוימות, ייחודיות לכל אירוע וסיטואציה. באמצעות טכניקות מעולם ה- NLP , ניתן לשנות את התיוק של חוויות מסוימות וברגע שמשנים בהן מרכיב אחד או יותר – ההקשר שבו הן נמצאות – משתנה. למה הדבר דומה? אתם יושבים מול מקרן הטלוויזיה בבית ומחזיקים ביד את השלט שמורכב מכפתורים רבים: מספיק שתלחצו על כפתור הצבע – ותהפכו אתהתמונה המוצגת על המקרן מצבעונית לצבעי שחור לבן – הכל יהיה אחרת, לא כך? התוכן של התמונה יהיה זהה, אבל מה שהתמונה תעורר בכם – ישתנה. זה בדיוק אותו הדבר במוח.

התהליך והפתרון

כשעבדתי עם יוסי בתהליך NLP , קרה משהו מעניין. ביקשתי ממנו להעלות בדמיונו את אחת הסיטואציות עם אחותו ובשלבים מתקדמים, עבדנו על שינוי הקידוד של החוויה. יוסי לא הצליח לעשות את מה שביקשתי. למרות שזה נדמה לנו, שבדמיון אפשר לעשות הכל – ישנם מיקרים ידועים – שאם קיים קושי (שקשור בעיקר לעולם הריגשי שלו) לבצע את השינוי שהוא מבקש מתרחשת התופעה המעניינת הבאה: הוא פשוט לא הצליח להעלות בדמיונו את מה שביקשתי.

סיום התהליך והתוצאות

כשסיימנו את המפגש – שלחתי את יוסי הביתה עם משימת התבוננות לגבי השינוי שהוא מבקש ואמרתי לו לבדוק עד כמה הבקשה שלו אותנטית ועד כמה הוא באמת רוצה את השינוי הזה.

לאחר כשבוע – פגשתי את יוסי בשנית. כבר בתחילת המפגש, הוא הגיע אליי מחויך מאוזן לאוזן ואמר: "אני לא יודע מה עשית – אבל זה ממש עבד!". "על מה אתה מדבר?" שאלתי בפליאה. "אינך זוכר שלא ממש הצלחנו לעשות את השינוי?". יוסי סיפר לי שההיפך הוא הנכון: "את זוכרת שאמרתי לך איך אני רוצה להתייחס לאחותי, ואיך אני רוצה להרגיש כשאנחנו בטלפון? אז השבוע- היא התקשרה וקרה משהו מדהים: ברגע שהיא התחילה את הקטע שלה – ראיתי את דמותך בדמיוני ושמעתי את עצמי אומר את כל מה שאמרתי לך. את לא מאמינה – נשארתי רגוע ושלו כל השיחה. תודה רבה לך. זה הצליח!!"

מה שמדהים בכל הסיפור הזה הוא – שלא משנה אם אנחנו חושבים שהצלחנו או לא – המוח הלא מודע קלט בדיוק את מה שהוא היה צריך לקלוט – ויצר את השינוי המבוקש"אז אם לא ידעתם, או תהיתם עד כה – תדעו שהמוח האנושי שלנו מבריק והוא קולט הכל, גם אם נדמה לנו אחרת.



24 צפיות0 תגובות
bottom of page
.