top of page
  • תמונת הסופר/תתמרה חרמון

האם אפשר לשלוט בתגובות שלנו במצב של חוסר ודאות


האם קרה לכם פעם שמצאתם את עצמכם מנהלים שיחה עם מישהו ובאמצע "מגיבים" ואחר כך אומרים לעצמכם:"מי זה הגיב ככה ? זה הייתי אני? "

האם הייתם בסיטואציה של חוסר ודאות, שהרגשתם לחוצים ממה יהיה ומצאתם את עצמכם מגיבים בדרמטיות לגבי משהו .... שעוד לא התרחש?

מ' היא אחת מהמתאמנים האהובים עליי ביותר: בפעם האחרונה שנפגשנו, היא ביקשה שנעבוד על חוסר היכולת שלה לשלוט בתגובות וברגשות שלה במצבים מסוימים. לאחר שערכנו תשאול על מנת למקד את הדבר שעליו אנחנו עובדות, עלה עניין הבא מתוך הלא מודע : בכל פעם שהיא מצויה במצב שלהגדרתה הוא מצב של חוסר ודאות, היא נלחצת, מרגישה את הסימפטומים בגוף, נכנסת לדרמה ומגיבה בדרך מאוד מסוימת.

כשאנחנו מגיבים לסיטואציה בדרך מסוימת שוב ושוב – נוצרת אסטרטגיה, שהיא רצף של התרחשויות חושיות, שהסדר הספציפי שלהן – תמיד מפיקות את אותה תוצאה. נשמע הגיוני, לא? תחשבו על מתכון של עוגה: על מנת ליצור את התוצאה הסופית, יש להשתמש במרכיבים מסוימים, בסדר מסוים ובכמות מסוימת על מנת לקבל את ... העוגה, לא כך . מה יקרה, אם נוסיף כוס נוספת של קמח או שמן? או למשל, אם נחסיר את אבקת האפייה? התשובה ברורה – נקבל תוצאה אחרת לגמרי.

באותו האופן בדיוק פועל המוח האנושי שלנו: לכל תוצאה, רגש, תגובה יש אסטרטגיה מובנית, שאם נחקור את הדרך שהיא מקודדת במדויק, ונשנה אותה – נקבל תגובה חדשה!

בסוף השבוע , קיבלתי הודעה כתובה בפלאפון בו מ' כותבת לי: היי תמרה ... רציתי שתשמחי ... היה לי אירוע היום ... שלא נלחצתי בו ... הייתי שקולה ומתונה ובראש ראיתי רק ירוק ואפילו שמעתי את אבני החצץ .... תודה ! ושבת עם המון אהבה. נשיקות.

אתם תופתעו לגלות עד כמה זה פשוט לשנות את הדרך שבה אתם מגיבים ומרגישים לגבי כל דבר שתבחרו .. מזמינה אתכם להתנסות –ולהיווכח.

22 צפיות0 תגובות
bottom of page
.