top of page
  • תמונת הסופר/תתמרה חרמון

מה עושים אם הילד שלי מרגיש לחץ


האם זה יפתיע אתכם לגלות שלילדים שלכם יש סיבות מרובות, שגורמות לתחושת לחץ

ילדים יכולים לחוות לחץ מתוך ריבוי התחומים שבהם הם מעורבים: שיעורי בית, מבחנים וציונים, מצב חברתי ופעיליות מחוץ לבית הספר וגם מתוך שינויים כגון - מעבר דירה, פרידה וגירושין של ההורים וכו'.

ילדים מבטאים לחץ בדרכים שונות - התנהגותיות, רגשיות ואף בצורה פיזית כגון : דיבור שלילי על עצמם, חוסר בטחון, תוקפנות, שינויים בתאבון או בשינה, כאבי בטן או ראש, התפרצויות זעם ובכי, חוסר יכולת להתרכז ולהתמקד בפעילות אחת, שינויים במצבי רוח, נסיגה כללית בפעילויות השוטפות שלהם וכו'.

חשוב לציין, שהסימפטומים שצוינו לעיל, לא מעידים על לחץ בהכרח והופעתם יכולה להיות קשורה לבעיה אחרת.

אז איך מתמודדים עם זה? בהמשך המאמר,אפרט מספר דרכי התמודדות יעילות עם לחץ של ילדים, שאם תשתמשו בהם, תיצרו שינוי מהותי בהתמודדות של הילדים עם מצבי לחץ.

תקשורת בינאישית והקשבה

ילדים לא תמיד מכירים את המילה "לחץ" ולעיתים הם מתארים את התחושה במילים אחרות כגון - "עצבנות", "דאגה" או "כעס".

1.שבו עם ילדכם ותתעניינו במצב הרגשי שלהם; שאלו אותם אם הם כועסים, דואגים או עצבנים ותנו להם לשתף אתכם.

2. חשוב שתקפידו על אינטונציה רגועה ושלווה בזמן השיחה ותקשיבו להם מלוא הקשב.

3. תשאלו שאלות פתוחות ואחרי שהם עונים - תשאלו "ומה עוד מדאיג אותך? ומה עוד?" עד שתגיעו לשורש הלחץ

4. אל תתנו להם פתרונות או עצות כדי לפתור את הבעיה !!!!

5. כאשר הילדים חשים שמקשיבים להם ומבינים אותם, באופן פלאי, הם מתחילים למצוא את הדרך להתמודד עם הלחץ ולפתור את מצב בצורה המיטבית.

להיות מודל לחיקוי עבור ילדך

אחד הדברים, שאני מוצאת את עצמי אומרת שוב ושוב להורים הוא ש- "ילדים לומדים מתוך מה שהם רואים ולא מתוך מה שמחנכים אותם". ילדים מפתחים דרכי התמודדות של לחץ מתוך חיקוי של מה שהם סופגים בסביבה הקרובה להם מהאנשים המשמעותיים בחייהם, קרי: ההורים. הדרך הטובה ביותר ללמד את ילדיכם להתמודד עם מצבי לחץ היא להדגים את ההתמודדות הזו בעצמכם – בזמן אמת.

בפעם הבאה שתהיו במצב של לחץ וסטרס, או תתמודדו עם יום מאתגר במיוחד- שתפו את ילדיכם בהרגשה שלכם ובהמשך תציגו בפניהם נקודת מבט אחרת להתייחס לסיטואציה הקיימת, כזו שמאפשרת לכם לנהל את המצב המאתגר באופן נינוח ויעיל.

התמודדות עם כישלון פעמים רבות, ילדים מרגישים תחושת לחץ מתוך הפחד שלהם לטעות ולהיכשל במה שהם עושים. חשוב ללמד את הילדים שלעשות טעויות זה דבר לגיטימי והם לא אמורים לדעת איך לעשות את הכל נכון.בנוסף, חשוב ללמד את הילדים, שהגדילה וההתקדמות שלהם היא תוצאה של כל הפעמים שהם טעו ו/או לא הצליחו לעשות את מה שהם רצו – ומתוך כך הם למדו משהו חדש.

חשוב ללמד את הילדים, איך להתייחס לפעמים שבהם הם חווים חוסר הצלחה ואיך להתאושש מהסיטואציה בצורה מעצימה ויעילה.

תתמקדו בחיובי

ילדים שחווים לחץ וסטרס, בדומה למבוגרים, מאמצים לעצמם חשיבה ביקורתית ו/או שלילית לגבי עצמם. כתוצאה מכך המחשבות שלהם ממוקדות במה הם לא יכולים לעשות ובמה שהם לא יודעים ומפתחים דאגה לגבי העתיד. ככל שתצליחו למקד את הילד בתכונות החיוביות והמשאביות שלו וככל שתראו לו את ההיבטים החיוביים של מצבים שונים, כך תשפיעו עליו לחשוב באופן חיובי.

לדוגמה: אם הילד לחוץ מהמבחן המסכם במתמטיקה והוא אומר: "המבחן יהיה כל כך קשה שאני אכשל", התפקיד שלנו הוא להזכיר לו פעמים אחרות בעבר, בהן הוא הצליח וקיבל ציונים גבוהים במבחנים.

לצמצם את לוח הזמנים הצפוף של הילד פעמים רבות בשיחות ראשוניות עם הורים, אני מגלה שלוח הזמנים של הילד עמוס לפחות 4 פעמים בשבוע (לפעמים אף יותר) בחוגים ופעילויות שונות וזה משאיר מעט זמן פנוי ללא פעילות.

אחד מגורמי הלחץ הגדולים שיש על ילדים הוא לוח זמנים צפוף, שבו הם מנהלים חיים עמוסים, שבהם הם צריכים לתת תשומת לב בלימודים בבית הספר, אחר כך בחוגי אחר הצהרים, ובהמשך, בשיעורי הבית, המבחנים ויתר המשימות שיש להם במסגרת הבית – וכל זה חוזר על עצמו מידי יום.

ילדים זקוקים לזמן רגיעה, זמן שבו המוח והגוף שלהם יכולים לנוח מבלי להיות ממוקדים בפעילות כזו או אחרת וזה התפקיד שלנו כמבוגרים לשים לב מתי לוח הזמנים של הילד צפוף ועמוס מידי. דרך מצוינת להבחין בזה היא באופן שבו מתנהלות הארוחות המשפחתיות – האם כולם נותנים תשומת לב אחד לשני ונמצאים באמת ביחד בזמן האוכל – או שהכל נעשה במהירות ובלחץ.

תאפשרו לילדכם פרקי זמן של רגיעה, שבהם הם יכולים לנוח ולהתעסק בבית בפעילויות האהובות עליהם כמו – משחק, ציור, ריקוד או כל דבר אחר ומומלץ לנצל את זמן האיכות הזה ולהפוך אותו לזמן איכות של בילוי משותף.

אשמח לשמוע איך הצלחתם עם הילדים ואילו דרכים נוספות אתם מכירים שעשויים לעזור לילדים במצבי לחץ

31 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page
.