הרזיה-דרך-הראש-MAIN.jpg

הרזיה דרך הראש

אנשים המתמודדים עם משקל עודף, לרוב, מתנסים במגוון דיאטות ותכשירים שמבטיחים להם ניסים ונפלאות. ברוב המקרים – גם כאשר הם מצליחים לרדת במשקל – לאחר מכן הם חוזרים למצב הראשוני ולעיתים – אף מעבר לכך.

הרזיה דרך הראש היא גישה שמתייחסת לשורש שממנו מתחיל הכל:  
אכילה רגשית היא תוצאה של בלבול שנוצר בין תחושת רעב גופני לבין רעב רגשי.
אנשים, שמתמודדים עם אכילה רגשית, משתמשים באוכל כדי להתמודד עם מצבים רגשיים כגון: דרך להירגע במצבי לחץ או עצבים, הפגת שעמום, התמודדות עם מצבים או מטלות לא נעימות שיש לבצע ופעמים רבות – זו דרך להתמודד עם מצבים רגשיים עמוקים כגון: ביקורת עצמית נוקשה, קונפליקטים פנימיים, כעס, אשמה  וכו'.


פעולת האכילה והמזון משפיעים על ההרגשה שלנו במספר דרכים:

  • פעמים רבות, כשיש לנו מצב רוח ירוד, הנטייה היא לאכול מזון עתיר פחמימות דבר המשפיע על עליית רמת הסרוטונין במוח ואז אנחנו חווים עלייה במצב הרוח והשמחה. 
     

  • צריכת מזון מרובה יוצרת תחושת נעימות וכבדות משום שהיא פעולת העיכול דורשת אנרגיה רבה מהגוף מה שמשפיע מיידית על האטה של תזוזת הגוף כולל האטה של הנשימה. תחשבו על הפעמים שאחרי ארוחה כבדה – יש לכם תחושת נמנום ואתם מרגישים צורך לישון.
     

  • הפעולה של אכילה מסיחה את הפוקוס שלנו מהתמודדות עם רגשות או מצבים מאתגרים שעומדים בפנינו. הבריחה מהתמודדות עם אתגרים מאפשרת לנו פסק זמן מכל הדברים שמטרידים אותנו  ואנחנו חווים שקט זמני ומאמצים את ההרגל הזה לאורך זמן.

 

זה ידוע שאכילת יתר אינה אסטרטגיה יעילה להתמודדות עם מצבים רגשיים.
היא רק דוחה את הקץ ולמעשה בעוד איננו מתמודדים עם האתגרים בחיינו, בו בזמן אנחנו יוצרים אתגר נוסף והוא התמודדות עם הבריאות הגופנית שלנו.
למעשה, אכילה רגשית מגדילה את תחושת חוסר השליטה ומעצימה את הרגשות השליליים (כעס, אשמה, חרטה, לחץ וכו') עוד יותר וזה מכניס אותנו ל-לופ שגורם לסבל גדול יותר.

 

תהליך הרזיה דרך הראש בגישת ה-NLP אינה עוסקת בנושאים כגון: תזונה, קלוריות, שקילה מתמדת וכו'. הרזיה דרך הראש מתמקדת בתהליך המנטאלי שיש לעבור כדי ליצר שינוי לתמיד. ההכוונה היא ליצור שינוי פנימי ועמוק גם ברמה ההתנהגותית וגם ברמה הערכית.

התהליך כולל, בין היתר:

  • הקשבה לגוף לעצמי

  • פיתוח מודעות למצבים שבהם מתקיימת אכילת יתר ואילו צרכים רגשיים המזון ממלא

  • שימוש בכלים לפיתוח שליטה עצמית באכילה

  • חיזוק הדימוי העצמי ודימוי הגוף

  • שינוי מחשבתי (אמונות) והתנהגותי

  • מיקוד שליטה פנימי ויצירת שינוי לתמיד.

 

התהליך דורש מחויבות לתהליך והוא נמשך לאורך מספר חודשים.

 

קראו את המשוב של מיה, שעברה תהליך של הרזיה דרך הראש
וזה מה שהיא כתבה בסיום התהליך:

משוב-הרזיה.jpg

האם אתם מוצאים את עצמכם "נלחמים" במשקל הגוף שלכם זמן רב?

האם אתם משתמשים באוכל כפיצוי, נחמה, עידוד, רוגע או בריחה?

האם מצאתם את עצמכם מתחרטים אחרי שאכלתם ועדיין זה לא מונע מכם לעשות את זה שוב?

האם  חשוב לכם לאכול בצורה בריאה ומאוזנת ולהיות בשליטה על האכילה שלכם?

 
.