האם הוא "מתמרד" ? מה אפשר לעשות כדי לשנות את זה ?
אחד הנושאים שמעסיקים הורים רבים הוא עניין ההקשבה של הילדים ובאיזו מידה הם מיישמים את הדרך שההורים מתווים להם.
מגיל צעיר יחסית, הילדים נחשפים לתבניות קבועות של אמירות שהם שומעים מההורים: "לא לגעת בחשמל !"
"לא ללכת לסלון, עכשיו שטפתי אותו !" "אל תגיד לי ככה!" "אל תדבר אליי ככה!"
נשמע לכם מוכר? האם אתם מזהים את עצמכם אומרים לפעמים את אחד המשפטים האלה או דומה לזה?
כמובן, ש-אלה משפטים שרובינו הורגלנו להשתמש בהם ולרוב הם לא מספקים את התוצאה הרצויה והיא - שהילד באמת יקשיב לנו. מה הסיבה לכך?
כשמדברים על המוח האנושי מתייחסים לשני חלקים שיש בו: חלק אחד, הוא המוח המודע שלנו והוא החלק שאנחנו מודעים לו ויש את החלק הלא מודע של המוח, החלק שבו נמצאת התפיסה שלנו. החלק הלא מודע של המוח אחראי על יצירת כל ה"אוטומטים" שיש לנו מבחינה רגשית, מחשבתית והתנהגותית.
אחד מה - Defults החלק הזה הוא חוסר קליטה של מילות השלילה. באופן מודע, אנחנו שומעים אותן אך אין להן השפעה על החלק הלא מודע ולכן ההשפעה שלהן לא קיימת. מה זה אומר בעצם?
למעשה, אם כשאתם אומרים לילד שלכם "לא ללכת לסלון", הילד שומע "ללכת לסלון",כלומר בדיוק את ההפך ופעמים רבות זה בדיוק מה שהוא עושה. המחשבה שהילד לא מקשיב לנו, "מתמרד" או כל פרשנות אחרת אינה קולעת ל-מה שקורה באמת.
מה עושים?
פשוט מאוד. מכוונים את השפה שלנו בצורה שתשפיע ומשתמשים במילים ממוקדות שמתארות מה אנחנו כן רוצים.
במקום לומר: " אל תלך לשם" נאמר: " תבוא לכאן" או "בוא להיות איתי" וכו'. במקום לומר: " אל תלך לסלון כי שטפתי אותו עכשיו" נאמר: "הרצפה רטובה בסלון. תשאר בחדר מספר דקות עד שאקרא לך". באופן כזה הסיכויים שלנו להשפיע על הילדים ולהביא אותם להקשיב לנו גדלים. תתנסו בזה ותשתפו איך זה הצליח לכם.