תמרה חרמון

5 דקות

איך להתמודד עם מצבי חוסר ודאות

מצבי חוסר ודאות הינם חלק בלתי נמנע מהחיים.
 
בני אדם מתקשים להתמודד עם חוסר וודאות משום שהצורך להיות בשליטה ולחזות את מה שעומד לקרות הינו טבעי ואנושי.

מנקודת מבט אבולוציונית, בני האדם בנויים כדי להיות מסוגלים לחזות סכנה שמתקרבת, להתכונן אליה ולהתמודד איתה. בעבר המוקדם, האדם הקדמון נאלץ להילחם בטורפים, באסונות טבע ולהיות ערני לכל מה שעלול להוות סכנה להישרדותו.

בעולם של ימינו, יש מצבים לא צפויים שעלינו להסתגל אליהם, אך המוח שלנו עדיין מחווט לזהות אותם ולהגיב באותה צורה. כשאנחנו נמצאים בסיטואציות מעורפלות, שאין לנו מספיק מידע ולא ידוע מה יכול לבוא אחר כך, המוח הזוחלי תופס פיקוד ומפעיל את התגובה האוטומטית של "הילחם או ברח".

הנה מספר כלים שעשויים לסייע במצבי חוסר ודאות

להכניס ודאות לתוך חוסר ודאות

במצבים של חוסר ודאות, יש קושי לקבל החלטות. כשאי וודאות מקשה על ההחלטה, קל להרגיש כאילו הכל לא בטוח, אבל ברוב המקרים זה לא המצב.

מחקר שנעשה על אנשים, שמצטיינים בניהול מצבי חוסר וודאות, גילה דבר מעניין לגבי ההתמודדות שלהם עם מצבים כאלה. אחת הדרכים היעילות היא להתחיל להתבונן על מה אנחנו יודעים ומה אנחנו לא יודעים לגבי המצב ולהרכיב רשימות ממוקדות
 

 
השלב הבא, היא להתחיל ליצור דאות לגבי הנקודות שאין בהם ודאות באמצעות חיפוש תשובות ועובדות. עצם פעולת המיפוי הזו ואיסוף המידע והעובדות, מאפשר להתמודד עם המצב הלא צפוי בצורה מיטבית יותר.

לתרגל לקבל את המצב.

אנחנו חווים מצבים של חוסר ודאות, מידי יום, למרות שאיננו מודעים לכך וזה חלק בלתי נפרד מהקיום שלנו ולכן חשוב לשקף את הזה לעצמנו מתוך ידיעה שאין בטחון של 100% בחיים ולקבל את זה.

כולנו אוהבים להיות בשליטה. אחרי הכל, אנשים שמרגישים שהם נתונים לחסדי הסביבה, לא מגיעים לשום מקום בחיים. אך הרצון הזה להיות בשליטה עלול "לירות אש", כשאנחנו מתייחסים לכל מה שאיננו יכולים לשלוט בו או שאיננו יודעים, ככישלון אישי.
 

 
אנשים, המצטיינים בניהול מצבי חוסר וודאות אינם חוששים להכיר במה שגורם לכך. הם לא מציירים שום מצב טוב או גרוע מכפי שהוא באמת, והם מנתחים את העובדות כפי שהן. הם יודעים שהדבר היחיד שהם באמת שולטים בו הוא התהליך שבאמצעותו הם מגיעים להחלטות שלהם.

יש הרבה דברים בחיים שאנחנו לא יכולים להיות בטוחים לחלוטין לגביהם או לשלוט בהם לחלוטין, וזה לא משנה כמה ננסה. כשאנחנו מנסים לשלוט באירועים שאינם בשליטתנו, רמת המוטיבציה שלנו יורדת ואנחנו עלולים לחוות חוסר אונים.
 

 
לעומת זאת, חשוב לקבל את העובדה שיש לנו שליטה מוגבלת על אירועים מסוימים ויש צורך ללמוד לחיות עם מצבים של חוסר וודאות וזה מאפשר תחושה של חופש. הקבלה של העובדה הזו, מאפשרת לנו להתמקד בדברים שיש לנו שליטה עליהם ולבחור איך לנהל סיטואציות עם חוסר ודאות.

מיקוד. מיקוד. מיקוד

הנחת היסוד – האנרגיה זורמת למקום שבו תשומת הלב נמצאת, חשובה בניהול מצבי חוסר ודאות. כשאנחנו מתמקדים בבעיות ומקבעים אותן, אנחנו יוצרים רגשות שליליים ומעצימים אותם ובכך מקשים על הביצועים שלנו. לעומת זאת, כאשר אנחנו שמים פוקוס בפעולות לשיפור עצמי ובניהול המצב, יש לנו תחושה של יעילות אישית, שמייצרת רגשות חיוביים ומשפרת ביצועים. לכן חשוב למקד את כל תשומת הלב והמאמץ שלנו במה שאנחנו יכולים לעשות, למרות חוסר הוודאות, כדי לשפר את המצב.

להתמקד בהווה

איש אינו יכול לחזות את העתיד. אף אחד לא יודע מה הולך לקרות. איננו יכולים לשלוט במה שאנשים אחרים חשים, חושבים או כיצד הם מתנהגים, ואיננו יכולים לשלוט במה שהחיים עשויים להביא איתם.
 

 

לפעמים אנו חושבים יתר על המידה מנסים להסיח את דעתנו על ידי התמקדות בעבר או באירועים פוטנציאליים בעתיד. במקום זאת, נוכל ללמוד כיצד להתמודד עם חוסר וודאות כדי לא להיות מנוהלים על ידיו. תרגולי מדיטציה ומיינדפולנס עוזרים להתמקד בהווה , להיות נוכחים ב-"כאן ועכשיו" להיות מודעים לגבי המתרחש בחיינו כרגע ולהודות על מה שיש כבר בחיינו.

הפקת למידות

זה ידוע, שחוויות עבר שליליות או קשות, מאפשרות לנו את הצמיחה והגדילה הגדולות ביותר.

זה נשמע מאתגר לקבל את העובדה הזו, בזמן שאנחנו מתמודדים עם אתגר ויחד עם זאת זה יכול להיות שימושי להסתכל אחורה על מקרים, שבהם התמודדנו עם קושי, אילו למידות הפקנו מהמצב ואיך
 
נוכל להשתמש בזה בעתיד.

חישבו עכשיו חוויה אחת או שתיים מהעבר שלכם, שבהם הייתם צריכים להתמודד עם חוסר וודאות ושאלו את עצמכם:

  • מה למדתם על עצמכם?

  • באילו כישורים וחוזקות השתמשתם באותם מצבים?

אולי גיליתם שאתם בעלי חוסן אישי, או אולי שיש לכם כישורים ארגוניים גדולים או הבנתם מי האנשים בחייכם, שאתם יכולים לסמוך עליהם. לא משנה מהן הלמידות שצברתם מההתנסויות הללו – הן בעלות ערך, משום שהן יכולות לתמוך בכם במצבי חוסר ודאות בעתיד.

לתרגל פעילויות שגרה של הטענה עצמית

ברגעים של חוסר ודאות, אנו עלולים להרגיש לחוצים, תקועים או מוכרעים. אחד הדברים שמועילים במצבים אלה, היא לשמור על הרגלים ופעילויות חיוביות שמשאירים אותנו על קרקע ומאפשרים לנו לקחת פסק זמן ולהטעין את הסוללה הפנימית. הכוונה היא לפעילויות פשוטות, שלא לוקחות זמן רב וקל להכניס אותן לשגרת היומיום שלנו. תשאלו את עצמכם:
 

  • מה גורם לי להרגיש רגוע/ה?

  • מה נותן לי תחושת הקלה?

  • מה עוזר לי להיטען?

שימוש בחמלה עצמית

אנשים מתמודדים עם מצבים לא צפויים בדרכים שונות. בסיטואציה של חוסר ודאות, כדאי לקחת מספר רגעים כדי להיות נוכחים לרגשות שלכם. בין אם אתם חווים דאגה, חרדה או לחץ, תנו תוקף לרגשות שעולים ואמרו לעצמכם ש-זה בסדר להרגיש אותם (במקום להילחם בהם או להתכחש אליהם).

לפעמים, אנחנו נלחמים נגד מה שאנחנו מרגישים. למרות שאף אחד לא אוהב להרגיש רע, הניסיון להדחיק או להימנע מהרגשות שלנו, רק גורם לתחושות לגדול ולהתעצם, והתוצאה עלולה להיות שרגשות של לחץ, חרדה ודאגה עלולים להחריף עוד יותר. לעיתים, אנו "מענישים" את עצמנו על כך שאנו מרגישים כך, לעיתים אנחנו נוטים לתייג את ההרגשה ואפילו לבקר את עצמנו – דבר שעלול להוביל ללחץ מיותר גדול יותר.

האלטרנטיבה היא להתבונן במחשבות וברגשות שיש לנו, לתת להם מקום ולגלות חמלה כלפיהם. אנחנו אנושיים וזה טבעי להרגיש גם את מכלול הרגשות הללו ויש לנו את הזכות לחוויה הזו באותו רגע נתון.

לעיתים, זה עוזר לקחת מחברת וכלי כתיבה ולרשום את המחשבות והרגש כדי שנוכל לקחת צעד אחד לאחור ולהתבונן בהם מבחוץ (ממבט- על).

תכנון אסטרטגיה למצבי חוסר ודאות

כדי להרגיש מוכנים יותר למצבים בלתי צפויים כדאי להכין תכנית פעולה, שתוכלו להשתמש בה שוב ושוב ותסייע לכם להרגיש חיוביים יותר לגבי ההתמודדות עם חוסר הוודאות. קחו בחשבון את כל האסטרטגיות, שמוצעות בסעיפים הקודמים וגם דרכים נוספות, שדגמתם מתוך התנסויות עבר שלכם ותיצרו תכנית פעולה למצבים בלתי צפויים. דבר חשוב שיש לתת עליו את הדעת הו שבזמן אמת, חשוב לערוך שינויים תוך כדי תנועה והפקת למידות ולעשות את כל ההתאמות הנדרשות על מנת שתהיה לכם אסטרטגיה מנצחת להתמודדות עם חוסר ודאות.
 

 
שאלות שעשויות לעזור לכם ביצירת תכנית הפעולה:

  • איך אני בדרך כלל מנהל/ת אי וודאות?

  • איך אוכל לקבל את מה שמשמח ולהביע חמלה והבנה כלפי עצמי ורגשותיי?

  • באילו כישורים וחוזקות אוכל להשתמש אם משהו בלתי צפוי נקרה בדרכי?

  • אילו הרגלים בשגרת היום יום יצרתי לעצמי שיכולים לתמוך בי בזמנים לא בטוחים?

  • למי אוכל לפנות כדי לקבל תמיכה רגשית, אמפתיה ועזרה מעשית אם אצטרך?
     

     

לסיכום, ההתמודדות עם חוסר הוודאות מאתגרת. במקום לתת למצבים הללו להכריע אותנו, אפשרי ליצור תכנית אסטרטגית שתסייע לנו להתמודד בצורה מיטבית, לצלוח את האתגרים העומדים בפנינו ולצמוח מתוכם באופן מרבי.

    3310
    2