מאמרים נוספים

איך יוצרים חוסן נפשי?

May 12, 2018

 

נעשה מחקר על אנשים שהיו בשבי בתקופת מלחמת ויאטנם במשך 8 שנים, שהיו סגורים בתא מאסר, מבודדים חברתית ומידי יום עברו עינוי גופני שכלל הלקאה של כפות רגליהם. המחקר בדק את ההשפעה של תקופת השבי על חייהם אחרי המלחמה והתוצאות היו מעניינות.
 

חלק מהאנשים המשיכו "לחיות" את השבי במלחמה, סובלים מפוסט טראומה וממוקדים בחייהם ההרוסים בעוד אחרים, יצרו חיים חדשים ואיכותיים.

 

מה ההבדל שיוצר את ההבדל?

 

בראיונות שקיימו עם אותם אנשים, התגלה, שהקבוצה הראשונה מנתה אנשים, שאחרי המלחמה חיו כשהם בפוקוס על איך החיים שלהם הרוסים בעוד שהקבוצה השנייה כללה אנשים, שפעלו אחרת בזמן השבי:

 

בעודם יושבים בתא לבדם במשך שנים, ללא יכולת לתקשר עם אנשים אחרים, הם דמיינו מידי יום, גם ברגעים שהכו בכאב את כפות רגליהם , איך אחרי המלחמה הם מקימים את החווה הפרטית שלהם: הם דמיינו את השדה, איך הם טומנים באדמה את הזרעים, חורשים את האדמה באיטיות ולאחר מכן יושבים במשך שעות ומתבוננים איך הזרעים בוקעים וצומחים מעל האדמה. הם אמרו לעצמם בעקביות: "יום אחד, המלחמה הזו תיגמר, ואנחנו נשתול את הזרעים האלה ונקים את החווה הזו במציאות".

 

אילו כלים יכולים לשמש אתכם כשאתם נפגשים עם אתגר בחייכם?

מהם הדרכים ליצור חוסן נפשי?

 

בגישת ה-NLP דגמו אנשים בעלי חוסן נפשי שהוכיחו את יכולתם להתמודד במצוינות במצבים מאתגרים והמחקר הוכיח שיש להם אסטרטגיה, הכוללת שימוש במספר כלים מנטליים:

 

 

פרספקטיבה

 

החיים מזמנים לנו אתגרים באופן מתמיד וישנם דברים רבים שמגיעים לסיומם כגון: מערכות יחסים שנגמרות, חיים שמסתיימים במוות (של אנשים או בעלי חיים), מעברי מקום או דירה, פיטורין ממקום העבודה וכו'. אנשים בעלי חוסן נפשי , אינם שמים את הפוקוס ביכולת שלהם להתמודד עם האתגר, אלא ביכולת שלהם למצוא את הדבר החיובי במצב החדש. הכוונה היא להתמקד בפתרונות חדשים במקום להתמקד בבעיות. פרספקטיבה היא מפתח לכל!. 

 

 

אנשים בעלי חוסן נפשי עסוקים בהסתכלות על העתיד החדש והחיובי שעשוי להיווצר כתוצאה מהמשבר שהם חווים במקום להתמקד בקשיים של המצב הקיים. כאשר מאמצים נקודת מבט מסוג זה, היא משפיעה על המוטיבציה הפנימית שלנו ומגייסת את הכוחות הפנימיים שלנו כדי להתמודד עם האתגר באופן יעיל.

 

 

אמונה 
 

אחד המרכיבים בתהליך המנטלי של אנשים בעלי חוסן נפשי הוא אמונה:

זה ידוע שאמונות משמען תחושת ודאות בעלת עוצמה ביכולת שלנו או באי היכולת שלנו להתמודד ולפעול במצב נתון. זו יכולה להיות אמונה בכוח עליון, או אמונה בעצמנו שיש לנו את היכולת להתמודד ולהתגבר על המצב הנתון ולהמשיך הלאה.

 

 

אני זוכרת את הביקור הראשון שלי אצל מומחה פריון, שהביט בניירת שלי במחשב במשך 30 שניות וקבע: "את לא תוכלי להיות בהריון וללדת, לא אמרו לך?". בשניות הראשונות, האירוע הזה יצר בתוכי תסכול וחוסר אונים . לאחר מכן, אימצתי לעצמי את האמונה הוודאית שאני אצליח להיות בהריון ולהגשים את חלום האימהות שלי. בזכות האמונה הוודאית הזו, שליוותה אותי במשך 5 שנים של טיפולי פוריות רצופים (למעלה מ- 23 סבבים !!), הבאתי לעולם את בני המופלא – אריאל.

 

ככל שנתמיד לאמץ לעצמנו מערכת אמונות שמחזקת את היכולת שלנו להתגבר על אתגרים, כך נהיה מחוברים לתחושת בטחון ודאי, עוצמה פנימית ותחושת שליטה שמאפשרת הרגשה שאנחנו מוגנים ובטוחים.

 

 

מתן משמעות חיובית

 

אני יודעת מה אתם חושבים עכשיו : ישנם מצבים, שברגע הראשון זה מאתגר לתת להם משמעות חיובית – למשל כמו פטירת אדם אהוב או מצב כלכלי קשה ויחד עם זאת, כל אירוע שמתרחש בחיינו אינו "חיובי" או "שלילי" או "אירוע טוב" או "אירוע רע" אלא רק אירוע.

כמה פעמים מצאתם את עצמכם מתמודדים עם מצב שראיתם אותו כ"רע" ובמרוצת הזמן, במבט לאחור, גיליתם שההתמודדות שלכם עם אותו מצב הביא לגדילה ולהתקדמות משמעותית שלכם בחיים?

 

 

זכורה לי התקופה, שבה החלטתי שאני מסיימת את הקריירה שלי בחינוך, שהרגשת ש"קלו כל הקיצים" ואין לי יכולת להמשיך אפילו יום אחד לקום בבוקר וללכת לעבודה. זו הייתה תקופה כלכלית לא פשוטה, מלאה בחוסר וודאות של "מה יוליד יום" ומה אני אעשה כאשר תקופת האבטלה המוצהרת תסתיים ולא אקבל יותר שכר מינימום מלשכת האבטלה?

במשך חודשים, ישבתי מובטלת בבית ובאותה תקופה, גיליתי מחדש את הכתיבה היצירתית שלי, הכרתי את מי שהפך להיות בן זוגי לחיים ובהמשך הפכתי להיות עצמאית ובעלת עסק כמו שחלמתי במשך למעלה מ- 15 שנים ולא העזתי לעשות את זה.

 

אנשים בעלי חוסן נפשי בוחרים לתת לכל אתגר משמעות חיובית, למצוא את הטוב במצב הקיים, לראות את הרווחים ממה שקיים וכתוצאה מכך, לשנות את ההרגשה שלהם  ולהתמודד באופן יעיל ואפקטיבי וחיובי בהווה.

 

 

 

תחושת שליטה

 

לרוב, כשאנחנו מתמודדים עם אתגר או מצויים במצבי לחץ, יש לנו נטייה לאבד תחושת שליטה, כאילו "הדברים קורים לנו" ואין לנו יכולת לעשות דבר.

אנשים בעלי חוסן נפשי, המתמודדים עם אתגרים לא פשוטים, לא משנה כמה המצב מגביל אותם, ישאלו את עצמם: "מה אני יכול/ה לעשות כדי לפתור את זה? מה האפשרויות שעומדות בפניי כדי להשפיע על המצב הנתון?". 

 

חשיבה מהסוג הזה, מביאה אותנו להיות יצירתיים ולמצוא אלטרנטיביות חלופיות לפעול מתוכן מתוך תחושת שליטה במצב הנוכחי.  

 

 

 

 

פרופורציה

 

תדמיינו מקרה, שבו הרגשתם המון לחץ ממצב מסוים ותזכרו איזו תמונה עמדה לנגד עיניכם בדמיון כשהייתם ממוקדים באותו מצב: האם הסתכלתם על העובדות כמו שהן או שדמיינתם תסריט מורכב, מלא בעיות וקשיים, שאתם עומדים לחוות כתוצאה מהמצב הזה.

 

בזיכרונותיי מגיל העשרה, אני נזכרת שבכל פעם שחוויתי פרידה מבן זוג שהיה לי, האירוע צבע את כל המציאות בצבעים קודרים וכהים: זה השפיע על ההתנהלות היומיומית שלי בכל תחומי החיים האחרים והתקשיתי להמשיך להתנהל באופן רגיל ושיגרתי משום שהתייחסתי לפרידה בחוסר פרופורציונאלית , כאילו "העולם נגמר והחיים נגמרו" לתמיד.

 

מתוך המחקר על אנשים בעלי חוסן נפשי, התגלה שהם ייחסו לאתגר שהתמודדו איתו משקל יחסי אל מול תחומי החיים האחרים שלהם.
התגלה שאחד הדברים שמאפיינים אותם הוא נחישות אינסופית "לנקות" את המיינד באופן מתמיד ולהתמקד בעתיד הרצוי ובתוצאה הרצויה במקום המצב הקיים.

 

 

מערכת תמיכה

 

ישנם אנשים, שבמבנה הבסיסי שלהם, זקוקים למערכת תמיכה כשהם מתמודדים עם משבר או מצבי לחץ מאתגרים. יכול להיות שמרכיב זה אינו מתאים לכל הסיטואציות ויחד עם זאת, למשל, במצבים של אובדן ואבל (ועוד אחרים), מערכת התמיכה חשובה בהתמודדות עם המצב המאתגר.

הדבר החשוב ביותר הוא היכולת שלנו לברר עם עצמנו איזו תמיכה ספציפית עשויה לעזור לנו להתמודד עם האתגר ובשלב השני, לדעת לבקש אותה מכל מי שעשוי לעזור לנו.

 

 

לסיכום:

אם הייתי באה לבית שלכם וצובעת תמונה מכוערת על הקיר בסלון שלכם, סביר להניח שהייתם ממהרים לקחת צבע ולצבוע את הקיר מחדש, כדי להעלים את הציור. ולעומת זאת, בתוך המוח שלכם, אתם מוכנים "להשאיר" את אותן "תמונות מכוערות" במשך שנים מרובות.

 

יכול להיות שהגיע הזמן לעשות עיצוב חדש ל-"מיינד", אולי משהו יותר עתידני
שמותאם לחלומות ולמטרות שלכם? 

 

 

עוד על גישת ה-NLP כאן 

Please reload

December 30, 2018

Please reload

Archive