מאמרים נוספים

איך לעזור לילד עם לחץ וחרדת מבחנים - תיאור מקרה

July 6, 2016

 

 

 

אני רוצה לקחת אותך למסע בזמן ....אנחנו עומדים לעשות קפיצה קוונטית לעבר .. לתקופה שבה היית בבית הספר האם זכור לך איך היית בלימודים? איך היית חווה את המבחנים?האם הרגשת רוגע ובטחון  בזמן מבחן? או שהרגשת לחץ וחרדה?

 

לחץ וחרדה של ילדים בזמן מבחן זוהי תופעה מוכרת, שחוזרת על עצמה אצל ילדים רבים. לא תמיד יש קשר בין מידת ההצלחה של הילד/ה בלימודים לבין תחושת הלחץ והחרדה. לעיתים, התחושות הללו מגיעות בגלל חוסר בטחון או דימוי עצמי נמוך ולעיתים זה קשור לניסיונות העבר הכושלים , שנחרטו בזכרון.

 

כך הגיע אליי ע', תלמיד בן 12 לקליניקה. ילד בוגר, בעל שפה רהוטה ויודע לבטא את עצמו בבהירות. ע' תיאר את עצמו כתלמיד בעל ציונים גבוהים בכל המקצועות , מלבד מתמטיקה.

 

הוא סיפר שהוא לומד ומתכונן מראש למבחנים ויש לו הבנה וידע בחומר הנלמד. הבעיה מתחילה, כשמבחן מתחיל ואז הוא מקבל בלק-אאוט וכל הידע שלו – כאילו נעלם ותחושות הלחץ והחרדה משתלטים עליו.

 

 

אז מה עושים?

 

במפגש הראשון חקרנו ביחד את כל הטריגרים (גירויים) שגורמים לו להרגיש את התחושות הלא רצויות. בשיחה גילינו שיש לו מחשבה קבועה שחוזרת על עצמה ש-"הנה אני עומד להיכשל במבחן".אחד הדברים המעניינים שגילינו היה שבכל פעם שהוא מבחין בתרגיל, שבמבט ראשון הוא לא מבין – מיד מתגברת אצלו תחושת החרדה.

 

בשלב הראשון עבדנו על המחשבה שחוזרת על עצמה ושינינו את האמונה המגבילה לאמונה חדשה ומעצימה, ש-ע' בחר.

 

מתוך מפגש ההיכרות הראשון, ידעתי שאחת החוזקות של ע' הוא ציורו הוא מבטא את עצמו דרך ציור בצורה המיטבית. זו הסיבה שביקשתי ממנו להביע בציור את המצב הבעייתי ואחר כך ביקשתי ממנו לצייר את המצב החדש – אחרי שהבעיה נפתרה.

 

במפגש השני, הופתעתי לגלות שעומד להיות מבחן במתמטיקה תוך פחות משבוע ולימדתי
את ע' כלים שיסייעו לא להפחית את תחושת החרדה והלחץ ולהגביר את תחושת הרוגע והביטחון בעצמו. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

במוצ"ש קיבלתי הודעה מ-אמא של ע' – שתוצאות המבחנים הועלו לאתר בית הספר ואחרי מבחנים חוזרים עם ציון נכשל הוא קיבל ציון 72 !!

 

כששוחחתי איתו בטלפון בירכתי אותו על ההישג וביקשתי ממנו לספר לי איך הוא הרגיש בזמן המבחן. הוא אמר: "ידעתי שאני יכול להצליח (אמונה ביכולת שלו) והמבחן היה קל!" .

 

בפגישה שלנו, ביקשתי ממנו לתאר לי בפירוט איך הוא הרגיש במבחן והוא אמר: " הרגשתי דיי בטוח בעצמי, שאני יודע את החומר ופשוט עשיתי את המבחן. לפעמים, כשהרגשתי לא רגוע כי לא הבנתי את השאלה, השתמשתי בכלי שלימדת אותי וזה הרגיע אותי. ואז היה לי מקום בראש כדי לחשוב ואז הבנתי את השאלות ופתרתי אותן".
 

במפגש האחרון שלנו –  ע' כתב לי את הדברים הבאים 

 



לתמרה 
תודה שעזרת לי להבין שאני יכול להצליח לקבל
ציונים טובים במבחנים גם אם לא הצלחתי זאת בעבר 

 

 

 

 

Please reload

December 30, 2018

Please reload

Archive